4.9/5 - (12 امتیاز)

در این مقاله به بررسی خواص نان و برنج می پردازیم. و به این نتیجه میرسیم که آیا حذف نان و برنج از رژیم غذایی کار درستی است یا خیر؟ با ما همراه باشید.

حذف نان و برنج از رژیم غذایی

از جمله مواردی که به عنوان مواد غذایی چاق کننده بین عموم مردم جا افتاده است، نان و برنج است. جالب است بدانید که این موارد غذایی می توانند مانند یک شمشیر دو لبه رفتار کنند به این صورت که در شرایطی باعث پیشگیری از بیماری ها و در شرایطی نیز باعث ایجاد بیماری گردند. اما منهی این موضوع سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا نان و برنج را باید از رژیم غذایی حذف کرد یا خیر؟

چرا نخوردن نان و برنج، خطرناک است؟

یک گروه از مواد غذایی که ما در طول روز باید بیشترین میزان کالری را از آنها دریافت کنیم، به طور کلی گروه کربوهیدرات ها هستند. این گروه شامل مواد غذایی مختلفی مانند نان، برنج، ماکارونی، آرد و… می شود که بیشتر به عنوان مواد چاق کننده در جامعه جا افتاده اند. اما بر طبق اصول علمی خوردن این گروه از مواد غذایی برای سلامتی بدن بسیار لازم و ضروری است. اما سوال اینجاست که اگر ما این مواد غذایی را مصرف نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

اولین اتفاقی که بعد از مصرف نکردن این مواد غذایی می افتد این است که بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود، به سراغ بافت چربی می رود. شاید فکر کنید که این موضوع برای کاهش وزن، یک حالت ایده آل است اما هرگز اینطور نیست. زیرا اگر بدن در دراز مدت در این حالت قرار بگیرد، در اثر مصرف زیاد بافت چربی، موادی در بدن تجمع پیدا می کنند که به عنوان کتون بادی ها شناخته می شوند. این مواد می توانند گاها آثار جبران ناپذیری را بر روی بدن فرد بگذارند. به طور مثال اگر یک مادر شیرده وارد این مرحله شود و ازخوردن کربوهیدرات ها اجتناب کند، علاوه بر اینکه این موضوع می تواند بر روی کمیت و کیفیت شیر وی تاثیربگذارد، همچنین می تواند باعث شود که این کتون بادی ها در شیر وی نیز ظاهر شوند. و اگر نوزاد از آن شیر تغذیه شود، کتون بادی ها به طور مستقیم بر روی مغز نوزان تاثیر می گذارند و می تواند باعث عقب افتادگی مغز نوزاد گردد. این موضوع در مورد دوران بارداری نیز صادق است. زیرا اگر مادر در این فاز قرار گیرد و در بدن وی کتون بادی تولید شود، این مواد می توانند از طریق جفت به جنین انتقال داده شده و موجب عقب افتادگی جنین گردند.

البته تاثیرات کتون بادی ها فقط منحصر به مادران شیرده و یا باردار نمی باشد. سایر افراد نیز اگر در طولانی مدت در معرض این مواد قرار گیرند، می تواند آثار جبران ناپذیری مانند دیابت را برای آنها داشته باشد. به همین دلیل بسیاراهمیت دارد که این گروه از مواد غذایی را در حد گفته شده در رژیم لاغری خود قرار دهید.

اهمیت حذف نان و برنج در رژیم غذایی

چقدر باید نان و برنج مصرف داشته باشیم؟

با خطرات مصرف نکردن گروه غذایی کربوهیدرات ها آشنا شدیم. اما سوال اینجاست که ما در طول روز چقدر باید از این مواد غذایی مصرف کنیم؟

چیز عجیبی نیست که در جواب این سوال بگوییم، بستگی به شرایط هر فرد دارد. چون هماطور که می دانید، رژیم غذایی هر فرد متناسب با نیازهای وی می باشد. اما در اینجا برای اینکه به یک دیدگاه کلی نسبت به این موضوع برسیم، با یک مثال توضیح میدهیم.

به طور کلی تفاوت عمده ای بین زن و مرد در مورد دریافت کربوهیدرات ها وجود ندارد. اما چون در همه مثال هایی که تا به الان دیده ایم، یک مرد را مثال زده اند، ما در این مقاله یک خانم را مثال میزنیم تا به سهم خود توانسته باشیم عدالت را رعایت کنیم. به طور مثال  یک زن 30 ساله با وزن 65 کیلوگرم و قد 160 سانتیمتر، در طول روز باید 11 واحد غلات مصرف کند. که این غلات همانطور که اشاره شد، شامل مواد غذایی زیادی از جمله نان، برنج، ماکارونی، آرد و… می باشد. و برای آنکه با اندازه هر واحد آشنا شوید به طور مثال هر کف دست نان سنگگ (بدون احتساب انگشتان) و یا هر چهار غ.ق برنج و یا هر نصف لیوان ماکارونی پخته معادل یک واحد غلات محسوب می شوند. اما نکته ای که وجود دارد این است که در مورد مصرف کربوهیدرات ها بسیار اهمیت دارد که در طول روز فقط از یکی از آن موارد استفاده نکنید. مثلا در مورد مثال گفته شده، این فرد نباید در طول روز همه 11 واحد کربوهیدرات خود را از برنج دریافت کند. بلکه باید به تناسب از چند مورد از آنها استفاده کند.

نتیجه:

به طور کلی حذف هیچ گروه ماده غذایی (مگر در شرایط خاص و با تشخیص متخصص تغذیه) توصیه نمی شود و شما باید به تناسب از همه گروه های غذایی در طول روز استفاده نمایید و کاهش وزن خود را فدای سلامتی خود و خانواده خود ننمایید. یادتان باشد هیچ چیز و هیچ شرایطی ارزش به خطر انداختن سلامتی شما را ندارد. این عبارت معروف را هرگز فراموش نکنید که:

سلامتی تاجی است که فقط افراد بیمار بر روی سر افراد سالم می بینند.