امتیاز دهید

ارتباط تغذیه و رژیم با پوست صورت

برای داشتن پوستی شفاف و درخشان، آیا چیزی که می خورید اهمیت دارد؟ ارتباط تغذیه و رژیم با پوست صورت و بدن انسان به چه صورت است؟ پوست عالی مسئله ای است که بسیاری از زنان در تمام طول زندگی خود به دنبال آن هستند. مشکلات پوستی با رخ دادن جوش و آکنه در دوران نوجوانی شروع می شود و با چین و چروک در دوره میانسالی (یا زودتر) پایان می یابد. بدن شما مانند یک سیستم است که همه اجزاء آن به یکدیگر وابسته است، به این معنا که آنچه مصرف می کنید، مطمئناً می تواند بر پوست شما اثر بگذارد.

صدها مرحله در چرخه نوسازی پوست وجود دارد که غذاهایی که در طول روز مصرف می کنید، عامل مهمی در عملکرد آن‌ها هستند. پوست انسان، به طور مداوم در حال تغییر و بازسازی است. شما می توانید از ویتامین ها و مواد مغذی موجود در غذا برای ترمیم و بازسازی پوست خود استفاده کنید.

وقتی صحبت از آکنه به میان می‌آید، وعده های غذایی فقط ۲۵ درصد از مواد مغذی پوست را تشکیل می‌دهند. 75 درصد دیگر شکل و وضعیت پوست، تحت تأثیر هورمون ها، میزان استرس، سطح خواب و محل زندگی شما است.  به طور کلی، ارتقاء پوست سالم با رژیم غذایی همه چیز در مورد اتخاذ عادات تغذیه ای خوب است.

اگر وعده های غذایی خود را در ۵ تا ۱۰ وعده غذایی تقسیم کنید، یک رژیم غذایی متعادل خواهید داشت که کمک زیادی برای پیشگیری از مشکلات پوستی می‌کند. برای جلوگیری از ایجاد لک، جوش و  آکنه، غذاهای کم چرب و کامل (غیر فرآوری شده) را مصرف کنید و از خوردن لبنیات پر چرب و گوشت های مملو از چربی، شکلات، سیب زمینی سرخ کرده و سایر غذاهای ناسالم پرهیز کنید.

ارتباط تغذیه و رژیم بر پوست صورت

تاثیر رژیم غذایی بر پوست صورت

آکنه، چین و چروک و علت آنها

آکنه یک اختلال در گردش سلول های پوست است که کراتینه شدن نامیده می شود. چرخش نامناسب پوست منجر به حفظ سلول‌ها می‌شود که غدد چربی و منافذ را مسدود می‌کنند و پروتئین و سبوم (روغن طبیعی پوست شما که توسط غدد چربی سباسه تولید شده و در لایه های میانی پوست قرار دارد و به مرطوب سازی و محافظت از پوست کمک می کند) را در زیر پوست به دام می‌اندازند. این پروتئین ها و روغن ها منجر به رشد باکتری هایی می شود که باعث آکنه می شوند.

همچنین آنتی اکسیدان ها را به سراسر پوست منتقل می کند و دارای خواص ضد التهابی است. مقدار سبوم تولید شده توسط ژنتیک تعیین می شود و متناسب باسن افراد، متفاوت است، تولید این ماده در دوران بلوغ به اوج خود می رسد و در سال های بالاتر، به ویژه پس از یائسگی برای زنان، کاهش می یابد.

آکنه که معمولا در دوران بلوغ شروع می شود، زمانی ایجاد می شود که افزایش تولید سبوم محیطی را ایجاد می کند که می تواند باکتری های آکنه را در خود جای دهد. این باکتری رشد می کند و باعث التهاب و جوش صورت می شود. اما لک و آکنه به نوجوانان محدود نمی شود؛ 79 تا 95 درصد از نوجوانان و 40 تا 54 درصد از افراد بالای 25 سال دارای آکنه صورت هستند و این مشکل اغلب تا میانسالی ادامه دارد.

چین و چروک‌ها ترکیبی از عوامل ژنتیکی ذاتی هستند که عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سیگار کشیدن، می تواند بر میزان آن تاثیر بگذارد. بنابراین با توجه به عوامل ژنتیکی و محیطی، آکنه و چین و چروک و رژیم غذایی چگونه می تواند بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارد؟

پیوند بین رژیم غذایی و پوست بدن

برای کسانی که با آکنه دست و پنجه نرم می کنند، مطالعه ای در میزان بروز آکنه را مورد بحث و بررسی قرار می دهند. این مطالعه رژیم غذایی جامعه را که هیچ آکنه ای در پوست آن، گزارش نشده بود مورد بررسی قرار داد. رژیم غذایی حاوی غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و ماهی و در کل رژیم غذایی کم چربی بود. وجود لبنیات، الکل، قهوه، غذاهای سرخ شدنی، شکر و غلات تصفیه شده در رژیم این دسته از افراد ناچیز بود یا اصلا وجود نداشت.

شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد یک ماده غذایی مانند کربوهیدرات‌ها به آکنه کمک می‌کند، زیرا مطالعات کافی وجود ندارد. با این حال، مطالعات متعددی انجام شده است که جوامع را با مدرن شدن، و با تغییر رژیم غذایی، بروز آکنه افزایش می‌دهد، مشاهده کرده‌اند.

مطالعات متعددی به بررسی مواد مغذی بر ایجاد چروک، خشکی و نازک شدن پوست پرداخته اند. ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم به طور مداوم با چین و چروک کمتر و خشکی پوست مرتبط با افزایش سن، مرتبط هستند. چربی های اشباع شده و قند اغلب با احتمال پیدایش زودتر چین و چروک مرتبط هستند.

رژیم غذایی جامع

رژیم غذایی اصولی و صحیح

رژیم غذایی خوب مساوی است با مراقبت از پوست

به طور کلی، آنچه برای جسم و بدن شما خوب است، برای پوست شما نیز مفید است. یک رژیم غذایی کامل، سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، گوشت بدون چربی و چربی‌های سالم است، دارای مواد مغذی زیادی است که صرف نظر از سن شما برای پوست شما مفید است.

برای داشتن پوستی سالم و خوب، توصیه می‌ شود که صورت خود را بیش از دو بار در روز نشویید، از کرم‌های ضد آفتاب و مرطوب‌کننده مناسب با نوع پوست خود هر روز استفاده کنید و از یک محصول مراقبت از پوست حاوی رتینول استفاده کنید که می‌تواند به چین و چروک و آکنه کمک کند. علاوه بر این، محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید می توانند برای آکنه مفید باشند.

غذاهای ضد جوش، لک و آکنه

رژیم های غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات، برای پوست بسیار مفید است. به نظر می رسد غذاهای سالم احتمال ایجاد جوش و آکنه را کاهش می دهند. در ادامه فواید برخی از ویتامین ها گفته شده است:

  1. ویتامین A : «ویتامین A به تنظیم چرخه پوست کمک می کند، بنابراین هیچ پروتئین و روغنی که باعث آکنه و جوش می شود، در زیر پوست جمع نمی شوند. منابع غذایی خوب ویتامین A شامل روغن ماهی، ماهی قزل آلا، هویج، اسفناج و کلم بروکلی است. با این حال، مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند منجر به عوارض جانبی شود.
  2. ویتامین E و C: آنتی اکسیدان ویتامین E و ویتامین C اثر فوق العاده موثری بر روی پوست دارند. منابع ویتامین C شامل پرتقال، لیمو، گریپ فروت،  گوجه فرنگی و … است. شما می توانید ویتامین E را از سیب زمینی شیرین، آجیل، روغن زیتون، تخمه آفتابگردان، آووکادو، بروکلی و سبزیجات سبز برگ دریافت کنید.
  3. اسیدهای چرب امگا 3: «اسیدهای چرب امگا 3 مولکول‌هایی را که منجر به التهاب و در نتیجه مشکلات پوستی می‌شوند، مهار می‌کنند. آنها همچنین از گردش طبیعی سلول های پوستی سالم پشتیبانی می کنند که به جلوگیری از آکنه کمک می کند. می توانید اسیدهای چرب امگا 3 را از ماهی های آب سرد مانند سالمون و ساردین دریافت کنید. روغن بذر کتان؛ گردو؛ دانه های آفتابگردان؛ و بادام
رژیم لاغری

غذاهای ضد جوش و آکنه

سخن آخر

اگر قصد رژیم لاغری و کاهش وزن اصولی را دارید یا درمورد ارتباط تغذیه و رژیم با پوست صورت ، اطلاعاتی ندارید؛ اچ پازل به شما کمک می کند که وزن خود را بدون ایجاد مشکلات پوستی، مانند شل شدن پوست، ایجاد جوش و آکنه، ریزش مو و … کاهش دهید و سبک زندگی خود را تغییر دهید.

منابع

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments