امتیاز دهید

در این مقاله به بررسی میزان کاهش وزن در یک دوره از رژیم خواهیم پرداخت تا انتها همراه ما باشید تا از بهترین روش های رژیم لاغری مطلع شوید.

یکی از سوالات پر چالشی که همواره در طی برنامه رژیمی برای افراد ایجاد می شود این است که در یک دوره از رژیم  چه مقدار کاهش وزن را باید تجربه کنیم. اما جالب است بدانید که شما در طی دوره های رژیم لاغری ممکن است طی یک برنامه رژیمی از قبل مشخص شده، هیچ کاهش وزنی نداشته باشید. به همین دلیل عبارت میزان کاهش وزن در یک دوره از رژیم به تنهایی نمی تواند عبارت درستی باشد. بهتر است بگوییم استراتژی یک رژیم کاهش وزن به چه شکلی می تواند باشد.

چرا نباید همیشه وزن کم کرد؟

توقع همه افراد از رژیم لاغری، کاهش وزن است. در حالیکه نصف مدت زمانی که شما رژیم لاغری دارید، باید در حال کاهش وزن باشید و نصف دیگر این زمان را باید در حال تثبیت وزن باشید. به این صورت که شما همچنان رژیم دارید (البته نه به معنای کم خوردن، بلکه به معنای به اندازه نیاز خوردن و بدون حس گرسنگی) اما هیچ وزنی کم نمی کنید. و جالب است بدانید که این مورد جزئی از رژیم کاهش وزن شما می باشد و اگر به خوبی و اصولی رعایت نشود، کاهش وزن در یک دوره از رژیم شما هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

بدن انسان بسیار هوشمند است به این صورت که زمانی شما وارد فاز رژیم می شوید، بدن به صورت خودکار سوخت و ساز خود را پایین تر می آورد و در اصطلاح وارد فاز قحطی میگردد. در این فاز بدن سعی میکند که با میزان کالری کمتری به حیات خود ادامه دهد و این مورد باعث می شود بدن به مرور زمان در طی رژیم لاغری نسبت به کاهش وزن مقاومت پیدا کرده و با کاهش کالری، وزن کاهش پیدا نکند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که به موقع و به صورت هوشمندانه پس از یک دوره که بدن کاهش وزن را تجربه می کند، وارد فاز تثبیت وزن شود تا اینکه بدن وارد فاز قحطی نشود و بتواند کاهش وزن اصولی را تجربه کند.

کی باید وارد فاز تثبیت وزن شویم؟

در مورد این پرسش باید به این نکته اشاره داشت که هرگز نمی توان یک نسخه را برای همگی پیچید. مثلا نمی توان گفت که همه افراد بعد از 3 ماه وارد فاز تثبیت وزن شوند. این مورد کاملا بستگی به فرد دارد و می تواند بین یک فرد تا فرد دیگر کاملا متفاوت باشد. از جمله عواملی که می تواند بر روی این مدت زمان تاثیر بگذارد می توان به مواردی از قبیل ژنتیک، سابقه رژیم قبلی، انواع رژیم های قبلی، دارو های مصرفی، بیماری های زمینه ای، شرایط اجتماعی فرد و… اشاره داشت. این مورد اهمیت این مسئله را می رساند که رژیم غذایی نیز مانند دارو های مصرفی، کاملا منحصر به فرد بوده و نمی توان یک نسخه را برای همه افراد پیچید. پیشنهاد می شود در اگر می خواهید کاهش وزن اصولی را تجربه کنید، حتما از نظر متخصصان در این زمینه استفاده نمایید.

بالاخره چقدر کاهش وزن؟

اما سوال اینجاست که با همه این تفاسیر، بالاخره چقدر کاهش وزن را باید تجربه کرد؟

در این مورد تفاسیر زیادی وجود دارد که به طور کامل در یک مقاله دیگری در این مورد صحبت کرده ایم که می توانید با کلیک در اینجا به آن مقاله دسترسی پیدا کنید. اما آنچیزی که می توان به صورت خلاصه در جواب این سوال گفت این است که شما در طی یک رژیم لاغری مجاز هستید بین نیم تا یک کیلوگرم در هر هفته وزن کم کنید. اما نکته مهم اینجاست که اگر شما بخواهید یک کاهش وزن ماندگار را تجربه کنید، پیشنهاد می شود این مسیر را آهسته و پیوسته ادامه دهید تا اینکه اگر کاهش وزنی اتفاق می افتد، این کاهش وزن در یک دوره از رژیم ماندگار تر باشد و دوباره پس از چند هفته شاید افزایش وزن خود نباشید. به همین دلیل معمولا پیشنهاد ما کاهش وزن نیم کیلوگرم در هفته است که اطمینان بیشتری از این موضوع پیدا کنیم. البته اگر بیشتر از میزان مجاز وزن کم کنید، نه تنها این موضوع می تواند کاهش وزن شما را با اختلال مواجه سازد، بلکه می تواند آثار جدی بر روی سلامتی شما داشته باشد و گاها آسیب های غیر قابل جبران بر روی اندام های حیاتی بدن شما باقی بگذارد. به همین دلیل گول تبلیغات را نخورید و در بهینه ترین حالت ممکن کاهش وزن داشته باشید.

رژیم غذایی یا ورزش، یک سوال که همیشه ذهن را درگیر می کند.

بسیار شنیده ایم که افراد زیادی در گفت و گوهای روزمره خود به این نکته اشاره می کنند که کاهش وزن در یک دوره از رژیم فایده ندارد و فقط با ورزش می توان یک کاهش وزن خوب را تجربه کرد. اما سوال اینجاست که آیا ورزش و یا رژیم به تنهایی می توانند مسیر مناسبی برای کاهش وزن باشند یا خیر؟

رژیم غذایی و کاهش وزن

اگر ما فقط رژیم غذایی داشته باشیم و ورزش نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

جواب این است که شما باز هم کاهش وزن خواهید داشت، اما نه یک کاهش وزن اصولی!!!
به این نکته توجه داشته باشید که ورزش چیزی فراتر از صرفا فعالیت بدنی به منظور کاهش وزن است. زمانی که شما ورزش می کنید، تحرک ایجاد شده به طور کلی تغییرات مثبت زیادی را در بدن شما بوجود می آورد که از جمله آن می توان به تغییرات هورمونی اشاره داشت. یکی از هورمون هایی که در نتیجه ورزش ترشح می شود، هورمون سروتونین است که به هورمون شادی آور معروف است. این هورمون در زمان هایی که ما خوشحال هستیم ترشح می شود و موجب ایجاد حس خوش حالی در ما میگردد. حالا شما فردی را در نظر بگیرید که در نتیجه کاهش وزن و رژیم طولانی مدتی که داشته، تحت فشار عصبی و روانی قرار میگیرد و باید به شکلی این فشار های ایجاد شده خنثی شوند تا اینکه فرد بتواند به مسیر کاهش وزن خود ادامه دهد. یکی از بهترین مواردی که می تواند در مقابل این فشارها مقاومت کرده و آنها را خنثی کند، هورمون سروتونینی است که در نتیجه ورزش ترشح شده است. البته این مورد تنها مزیت ورزش در در کنار رژیم های لاغری نیست. ورزش و فعالیت بدنی از مسیرهای مختلفی می تواند باعث بهبود مسیر کاهش وزن و همچنین کاهش احتمال بازگشت به وزن اولیه گردد.

فعالیت بدنی و کاهش وزن

معمولا زمانی که افراد ورزش میکنند به واسطه محرک های شادی آوری که در بدن آنها ترشح می شود احساس نشاط خیلی بیشتری میکنند و این مورد باعث می شود که گاها تصمیمات احساسی بگیرند. یکی از این تصمیمات احساسی این است که ورزش به تنهایی کافی است و می تواند جای هرچیزی را بگیرد. در حالیکه این یکی از اشتباه ترین نتیجه گیری های ممکن است. زیرا زمانی که ما ورزش میکنیم علاوه بر اینکه مقداری کالری می سوزانیم، مقدار زیادی آب و الکترولیت نیز دفع میکنیم. الکترولیت ها نقش بسیار مهمی در حفط تعادل بدن دارند و همچنین در بسیاری از عملکردهای شیمیایی که روزانه در بدن اتفاق می افتد، نقش های حیاتی ایفا میکنند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که شما در طی یک رژیم غذایی اصولی، تمامی این الکترولیت هایی که در نتیجه فعالیت بدنی از دست می دهید را بتوانید جایگزین کنید.

علاوه بر این اگر شما ورزش های حرفه ای تری را انجام دهید، اهمیت تغذیه و رژیم غذایی چندین برابر می شود. زیرا در آن شرایط شما باید رژیم ورزشکاری داشته باشید که در طی آن رژیم، محاسبات خیلی پیچیده تر و متفاوت تری باید انجام شود تا اینکه علاوه بر تعادل الکترولیت های بدن شما، تعادل از دست دهی و به دست آوردن بافت پروتئینی شما (ماهیچه ها) نیز تامین گردد. به طور مثال اینکه شما در طی تمرینات ورزشی خود احساس خستگی زیاد کنید، زیر وزنه های ورزشی انرژی کم بیاورید و یا احساس گرفتگی عضلانی شدید داشته باشید، همگی جز مواردی هستند که با یک تغذیه مناسب قابل پیشگیری می باشند.

بالاخره رژیم غذایی یا ورزش؟

همانطور که در مطالب بالاتر این موضوع را به طور کامل توضیح دادیم، شما هم باید به این نتیجه رسیده باشید که هیچ کدام یک از این موارد به تنهایی نمی توانند تاثیر مطلوب و مورد نظر شما را داشته باشند. یادتان باشد در مسیر کاهش وزن در یک دوره از رژیم هرگز تصمیم نگیرید که یک ره صد ساله را یک شبه طی کنید و به این نکته نیز توجه داشته باشید که با یک هفته یا یک ماه گرسنگی کشیدن و فعالیت بدنی زیاد و سنگین، قرار نیست در دراز مدت اتفاق عجیب و غریبی برای شما بیفتد و یک کاهش وزن خوب و همیشگی را داشته باشید. و در آخر به آن ضرب المثل قدیمی اشاره کنیم که می گوید:

رهرو آن نیست که گه تند و گه خسته رود
رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود