امتیاز دهید

در این مقاله به بررسی باورهای غلط رژیم لاغری خواهیم پرداخت برای ایتکه رژیم غذایی مناسب خود داشته باشیم این مقاله رو با دقت بخوانید.

غذای یکی از صنایع پر درآمدی است که گردش اقتصادی بسیار بالایی دارد. و حتی اگر فراورده های مکمل را نیز جز غذا در نظر بگیریم این گردش مالی بسیار بزرگ تر می شود به طوری که مکمل ها خود به تنهایی بعد از ماشین و اسلحه در رتبه سوم تجارت جهانی محسوب می شود.

بالطبع زمانی که یک مورد، گردش اقتصادی بالایی داشته باشد، به همان میزان نیز احتمال شیطنت و سودجویی های نامناسب نیز بیشتر پیش خواهد آمد. غذا، مکمل و به طور کلی رژیم غذایی و سبک زندگی نیز مستثنی از این مورد نبوده اند و نه تنها امروز بلکه در طول تاریخ نیز دستخوش خرافات، باورهای غلط رژیم غلط و محصولات نامناسب شده اند.

این مطلب آنقدر گسترده است که ساعت ها، روزها، ماهها و یا شاید سالها می توان در مورد آن صحبت کرد. بسیاری از این باورهای غلط رژیم نیز ریشه تاریخی دارند و اینجا از آن قاعده مستثنی است که می گفتند ” هر چه قدیمی ها می گفتند، درست بوده و بر طبق تجربه”

به علت کاربردی بودن این مسئله و اینکه ما در تلاشیم تا جامعه ای بهتر بسازیم ترجیح دادیم در این مقاله به مطالبی بپردازیم که در حال حاضر مردم با آن درگیر هستند و دغدغه آنها را دارند.

چای بعد از غذا، بخوریم یا نخوریم؟

بارها و بارها این مطلب را شنیده ایم و شاید خودمان هم به دیگران گفته باشیم که بعد از غذا چای نخوریم. البته نکته جالب این موضوع اینجاست که زمانی ما این مورد رو به یکدیگر می گوییم که در یک مهمانی بعد از یک شام مفصل، جلوی همگیمان چای گذاشته شده و منتظریم تا خنک شود و بتوانیم بعد از غذا بر حسب عادت و گاها فرهنگ، چای بخوریم. اما آیا واقعا نباید بعد از غذا چای خورد؟

حقیقت این است که این موضوع آنقدرها هم که فکر می کنیم موضوع مهمی نیست. یکی از دلایلی که برای عدم مصرف چای بعد از غذا عنوان می کنند این است که می تواند باعث کاهش جذب آهن غذا شود. اما اخیرا منابع علمی گزارش کرده اند که چای می تواند باعث کاهش جذب آهن از مواد غذایی شود، اما این مقدار آنقدر کم است که قابل چشم پوشی است. البته باید به این نکته اشاره داشت که این موضوع در مورد موادغذایی حیوانی است. اما در اگر در وعده خود از مواد غذایی آهن دار گیاهی استفاده کرده اید، پیشنهاد می شود که چای مصرف نکنید زیرا می تواند باعث کاهش جذب آهن شود.

شیر و ماست باعث افزایش سنگ کلیه می شوند؟

یکی دیگراز باورهای غلط رژیم که وجود دارد این است که خوردن شیر و ماست می تواند باعث افزایش سنگ کلیه شود. این باور غلط رژیم از آنجایی نشات می گیرد که یک عده از دانش محدودی که داشتند نتایج اشتباه گرفتند. مسیر خیلی ساده است. آنها احتمالا فکر کرده اند چون یک سری از سنگ های کلیه از جنس کلسیمی هستند، پس مصرف شیر و ماست که حاوی کلسیم هستند نیز باعث افزایش ابتلا به سنگ کلیه می شود.

در توضیح این باور غلط باید گفت که نه تنها خوردن شیر و ماست در افراد عادی باعث سنگ کلیه نمی شود، بلکه در افرادی که مبتلا به سنگ کلیه از جنس کلسیم هستند، خوردن شیر و ماست باعث بهبود شرایط آنها خواهد شد. همچنین این موضوع در مورد افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند نیز صادق است و خوردن شیر و ماست می تواند به بهبود شرایط آنها نیز کمک کند.

مکمل به جای میوه

باورهای غلط رژیم در استفاده از مکمل ها مهم هستند بسیاری از افراد روزانه مکمل های متعددی مصرف می کنند به این بهانه که بدنشان کمبود دارد و باید مصرف کنند. و وقتی از آنها میپرسیم که چرا فکر می کنند که بدنشان کمبود دارد، یکی از جواب هایی که می دهند این است که تغذیه مناسبی ندارند و میوه و سبزیجات به اندازه کافی مصرف نمی کنند. اما حقیقت این است که مکمل ها هیچ گاه جای میوه و سبزی را نمی گیرند. زیرا زمانی که شما به طور مثال ویتامین سی مصرف می کنید، اختصاصا یک ویتامین خاص را دریافت می کنید. اما زمانی که میوه و سبزی مصرف می کنید، گروه زیادی از ویتامین ها، مینرال ها و فیتونوترینت هایی را دریافت می کنید که گاها هیچ کدام یک از آنها در هیچ مکملی پیدا نخواهند شد. همچنین بدن انسان با میوه و سبزی هزاران سال است که تطابق پیدا کرده است و نسبت به آن بهینه شده است.

پس یادتان باشد که هیچ گاه مکمل نمی تواند جای خود را به میوه و سبزی بدهد.

میوه به جای غذا

وقتش رسیده که مچ زرنگ ها را بگیریم. گروهی از افراد از رژیم های لاغری خودساخته استفاده می کنند و اعتقاد دارند که این رژیم های خیلی خوب جواب می دهد و به همه هم تجویز می کنند. یکی از این موارد این است که می گویند به جای غذا میوه بخوریم. هم سالم تر است و هم اینکه کالری بالایی ندارد و باعث لاغری می شود. اما این دوستان فراموش کرده اند که مصرف “زیاد” میوه به علت فروکتوزی که دارد نه تنها باعث چاقی شکمی می شود، بلکه باعث کبد چرب نیزمی گردد. البته باید به کمبود پروتوئین دریافتی و در نتیجه آن کاهش بافت عضله نیز اشاره داشت.

پس یادتان باشد که میوه با وجود اینکه بسیار خوب است، اما هرگز جای وعده غذایی را نمی گیرد و مصرف زیاد آن نیز می تواند عوارض به دنبال داشته باشد.

چای به جای آب

زمانی که از عده ای می پرسیم چرا به اندازه کافی آب نمی خورید، این جواب را می دهند که ما در طول روز چندین لیوان چای می خوریم و دیگر نیازی به آب نداریم. جالب است بدانید که در مورد افرادی که عادت به مصرف چای ندارند، هر یک لیوان چای، معادل یک لیوان ادرار می باشد. یعنی هر چه که ما چای مصرف می کنیم، به علت خاصیت مدر بودن آن، دفع می شود. به همین دلیل متخصصین تغذیه مصرف چای را جز مصرف مایعات روزانه محسوب نمی کنند. لازم به ذکر است که در مورد افرادی که عادت به مصرف چای دارند، خاصیت مدر بودن آن کمی کاهش پیدا می کند اما برای آن افراد با این شرایط نیز باز هم چای جز مایعات محسوب نمی شود.